Naturen vaknar – aprilmorgon

Det första jag ser i koloniträdgården när jag öppnar stugdörren tidigt på morgonen är ett par bofinkar som jagar varandra.

En stannar kvar ett ögonblick och sjunger så vackert för mig.

I morgonsolen lyser det grönt på buskar och träd. Små, små blad, knoppar som brister.

En tibast blommar redan vackert invid Ullnasjön.

Mer fågelsång bjuder denna söta lilla rödhake på vid Ullna Strand. En riktig skönsångare.

Flera skäggdoppingar härjar runt i vattnet. De verkar ha mycket att stå i just nu.

Ett storskrakepar har hittat en egen liten ö att vila ut en stund på.

I skogsdungen vid sjön har stararna fullt upp med att samla material till sina bon.

Ny vass är på väg upp. Grönt och skönt!

Högt upp i ett träd syns och hörs en ensam rödvingetrast.

En steglits kommer också på snabbvisit.

På vägen hem ser jag vårens andra sädesärla och första sånglärka.

Sånglärkan är också en riktig skönsångare – med en fantastisk repertoar. Så mycket sång som kan rymmas i en så liten fågel!

Naturens eget vackra påskris lyser i morgonsolen.

Ett par gräsänder har funnit varandra.

*
© Bilder och texter är mina om inget annat anges!
© Ilse-Marie Rautio
Mer bilder på Instagram @ilsemarie1

Om Ilse-Marie

Älskar att fota - djur, natur, fåglar och macro. Fler intressen är politik, konst, film, litteratur o poesi och långa promenader. Visa alla inlägg av Ilse-Marie

4 responses to “Naturen vaknar – aprilmorgon

Lämna en kommentar