Fåglar, vår och fågelungar / Birds, spring and chicks

I en stor stubbe vid sjön…

….hör jag ett ivrigt kraxande….

Ett bo med starungar!
Jag ser mamma o pappa stare nära boet, ständigt med mat i näbbarna till sina 3 ungar (minst – fotar alla vid ett tillfälle men bilden blev suddig).

Efter en dryg vecka är ungarna lite större och betydligt försiktigare. De har lärt sig att inte sticka ut näbben om någon befinner sig i närheten.

Först hör jag sången – tänker att det kan knappast vara en enda fågel som låter så här…. men efter att ha lokaliserat sången ser jag den klargula kroppen, högt, högt upp i ett träd. Först dold bakom en gren, sedan flyttar den sig ut så att det inte längre är någon tvekan – det är en Härmsångare som bjuder på den vackra morgonkonserten!
Härmsångaren är en flyttfågel som med förkärlek väver in all möjlig fågelsång i sitt kvittrande. Det finns de som säger att den även hämtar inspiration från Afrika efter att ha tillbringat vintern där. Den kommer hit i slutet på Maj – början på Juni!

En svan flyger ovanför mitt huvud – och landar på sjön….

I skogsdungen sjunger bofinkarna så vackert…

Även koltrasten och lövsångaren stämmer in….

En ormvråk seglar och spanar ovanför ängen….

Måsarna svävar viktlösa ovanför sjön…

*

Mer bilder på Instagram @ilsemarie1

8 responses to “Fåglar, vår och fågelungar / Birds, spring and chicks

  • Meggie

    Vilka fantastiska bilder du tagit! Och vad roligt med härmsångaren, någon sådan har jag aldrig sett eller hört, åtminstone inte så att jag vet att det var just en härmsångare.
    Vi har också följt ett par starar som boat i ett träd intill Vallentunasjön. ”Lägenhet” med två ingångar, där maten levererades via huvudentrén och soparna, dvs bajspåsen, bars ut bakvägen. Stor underhållning att bara sitta och titta. 🙂

    Liked by 1 person

    • ilse-marie

      Ja, haha…. vet inte var bajset kommer ut ur detta bo, men någon gång på avstånd har jag sett föräldrarna flyga ända till boet med maten. Oftast sitter de i träden runt omkring – som att de inte vill avslöja boet.
      Härmsångaren kände jag inte heller till. Trodde när jag fotade (den satt väldigt högt upp) att det var en blåmes unge eller något – men kände samtidigt att en sådan knappast kan låta så där. La ut ett par bilder på Facebook och frågade en bekant som är fågelskådare – han trodde att det kunde vara en Härmsångare. Efter att ha kollat lite mer så var jag säker. Det var en vacker o annorlunda konsert den bjöd på! 👍🙃

      Liked by 1 person

  • cjherrick8

    Avian artistry really flies. Go pro. You have a gift

    Liked by 1 person

  • Jag

    Oh, starungarna i boöppningen, underbara foton, önskar att jag någon gång lyckades fota sådant! Måsarna med abstrakta speglingar, också väldigt speciella foton, toppenbilder, Ilse-Marie!

    Liked by 1 person

  • ilse-marie

    Tack snälla du! Har blivit mer o mer intresserad av fåglar sedan jag började fota dom! ☺

    Gilla

  • ekstromdiana

    Vilka fantastiska bilder, är helt hänförd! Du är en riktig naturfotograf, jag bara njuter. Så skarpa fina bilder. Fåglar är ju aldrig stilla 🙂 ! Så roligt se också bilder på ungarna i boet. Helt underbart!

    Liked by 1 person

  • ilse-marie

    Tusen tack Diana ☺💕

    Gilla

Kommentera

